Posted in Virtuālās kopienas

Pinterest – tavu interešu virtuālā krātuve

© Ella Juhņeviča, 2012

Vai jums ir bijuši gadījumi, kad cenšaties atrast konkrētu saiti uz attēla avotu, bet tas neizdodas? Vai arī attēlu mapītes šķiet haotiskas un tajās ir grūti orientēties? Tādā gadījumā palīgā var nākt virtuālais ziņojumu dēlis Pinterest, kas palīdzēs sakārtot, klasificēt un dalīties ar informāciju.

Pinterest ir virtuāls ziņojumu dēlis, uz kura katrs lietotājs var “piespraust” dažādus ziņojumus. Angļu valodā “Pinterest” veido savdabīgu vārdu kalambūru no vārdiem “pin” (piespraust) un “interest” (interese). Piespraudes (angļu valodā – “pins”) var būt gan attēli, gan teksts, gan preces. Ar miljoniem jaunu piespraužu nedēļā Pinterest vieno cilvēkus ar līdzīgām interesēm un gaumi visā pasaulē (1). Savu darbību Pinterest uzsāka 2010. gadā un kopš tā laika ir piesaistījis miljonu lietotāju (3).

Savā ziņā Pinterest ir vizuālais sociālais tīkls. Cilvēki publiski dalās ar savām interesēm. Katrs lietotājs veido savu ziņojumu dēļu kolekciju, katrai tēmai izveidojot atbilstošu dēli, tādējādi veidojot unikālas ideju kolekcijas par dažādām tēmām. Pats labākais ir tas, ka, pārlūkojot citu lietotāju piespraudes, var atrast unikālus resursus, kurus nebūtu iespējams atrast ar atslēgvārdu meklētājiem. 80% no piespraudēm ir pārspraustas (angļu valodā – “repin”) no citiem lietotājiem (2). Vēl viens aspekts, kas padara Pinterest par savdabīgu sociālo tīklu ir tas, ka cilvēki var sekot viens otram. Šeit parādās divas iespējas – sekot visām piespraudēm, vai arī tikai konkrētiem ziņojumu dēļiem. Tā var uzzināt, kas otram patīk un, piemēram, izvēlēties atbalstošāko dāvanu savam draugam.

E. Sniedzes ziņojumu dēlis par dažādām aktivitātēm bērniem

Katra izveidotā piespraude parādās kā attēls, bet klikšķinot uz tās, lietotājs tiek aizvests uz oriģinālo informācijas avotu. Tas ietaupa daudz laika, jo lietotājs iegūst paplašinātu informāciju tikai par tām lietām, kuras viņu patiesi ir piesaistījušas. Jebkuru piespraudi var pievienot konkrētam ziņojumu dēlim, ko lietotājs ir izveidojis, vai arī, nospiežot “like” (patīk) pogu, pievienot atsevišķai “patīkamo” lietu kategorijai. Par katru piespraudi var paziņot kādā no citiem sociālajiem tīkliem, piemēram, Twitter vai Facebook. Zem katras piespraudes parādās citas līdzīgās piespraudes, kā arī informācija par oriģinālo zīmītes ievietotāju un avotu.

Sava profila ietvaros jebkurš lietotājs var izveidot jaunus ziņojuma dēļus, apskatīt citu lietotāju aktivitāti, sekot jaunākajām piespraudēm, kuras ir pievienojuši citi lietotāji, kā arī veikt tematisko vai atslēgvārdu meklēšanu. Tomēr šī meklēšanas sistēma nav ļoti precīza, jo balstās uz cilvēku pievienotās informācijas un atslēgvārdiem. Pinterest nav paredzēts precīziem meklējumiem, bet gan iedvesmas radīšanai, tāpēc šī nepilnība ir pilnīgi piedodama. Draudzīgā saskarne un tematiskais sadalījums ļauj lietotājiem meklēt arvien jaunu iedvesmu ar pārlūkmeklēšanas palīdzību.

Katram lietotājam ir iespēja pievienot pavisam jaunu piespraudi no kāda bloga vai tīmekļa lapas. To var darīt, ievadot URL adresi attiecīgajā logā. Jo tālāk, jo vairāk blogu un tīmekļa vietņu piedāvā iespēju uzreiz izveidot gatavu piespraudi ar speciālas dalīšanās (angļu valodā – “share”) pogas palīdzību (līdzīgi kā tas ir ar citām dalīšanās pogām, piemēram, Twitter un Facebook). Kad piespraude ir pievienota, tai var izveidot aprakstu, pievienot komentāru, un jebkurš lietotājs var šo piespraudi pārspraust uz kāda no saviem ziņojumu dēļiem. Tas ir labs veids, kā saglabāt vizuālu informāciju.

Visbiežāk cilvēki izmanto Pinterest, lai plānotu kāzas vai ceļojumus, smeltos iedvesmu radošiem projektiem vai krātu receptes. Lai gan sākumā Pinterest šķiet vairāk kā izklaides rīks, arvien vairāk kompāniju to izvēlas izmantot kā mārketinga rīku. Arī oficiālās iestādes var sākt veidot savu universālo zīmīšu kolekciju, piemēram, bibliotēkas var izveidot ziņojumu dēļus ar konkrēto žanru grāmatām, popularizēt informāciju par aktuālākajām tēmām vai arī piesaistīt lietotāju uzmanību citiem informācijas resursiem. Veids, kā šo rīku var lietot, atkarīgs no lietotāja fantāzijas. Tas var kļūt par labu platformu savu pakalpojumu popularizēšanai, ideju krātuvi vai vietu, kas vieno interesentus. Iesaku katram vismaz vienreiz pamēģināt.

Izmantotie informācijas avoti

  1. Pinterest. About Pinterest [tiešsaiste]. Palo Alto : Pinterest, 2012 [skatīts 10.05.2012.]. Pieejams: šeit.
  2. Shontell, Alyson.6 Charts That Reveal The Truth About Pinterest’s Crazy Growth [tiešsaiste]. New York, Business Insider, 2012 [skatīts 10.05.2012.]. Pieejams: šeit.
  3. Suehle, Ruth.Pinterest and copyright: Why you should keep sharing–and keep pinning [tiessaiste]. B.v. : Open Sourse, 2012 [skatīts 10.05.2012.]. Pieejams: šeit.

Rakstā izmantotie attēli

  1. Logo ņemts no Pinterest tīmekļa vietnes. Logo dizains: Michael Deal un Juan Carlos Pagan.
  2. E. Sniedzes ziņojumu dēlis “Idejas bērnu nodarbēm” pieejams šeit.

13 thoughts on “Pinterest – tavu interešu virtuālā krātuve

  1. Reģistrējos Pinterest pavisam nesen. Šis sociālais tīkls varētu būt interesants tiem, kas plāno kādu pasākumu (piem., kāzas, bērnu ballīti). Uzreiz arī iedomājos par cilvēkiem, kuriem tiešais darbs saistās ar ideju ģenerēšanu vai arī kuri ikdienā vāc informāciju par sev interesējošiem jautājumiem. Kā Ella jau minēja, to var izmantot arī tīri profesionālām vajadzībām. Piemēram, es sāku veidot ziņojumu dēli no attēliem, kuri man patīk un kurus varu brīvi izmantot (Creative Commons) saviem blogu rakstiem. Taču laikam neesmu tā tipa cilvēks, kurš klīst pa interneta plašumiem ar domu “krāt” ideju fragmentus ar domu, ka kādreiz gan jau noderēs. Mani vairāk saista īslaicīga informācijas vākšana konkrētam mērķim. Līdz ar to mans ziņojuma dēlis ir sanācis tāds patukšs.

  2. He, lasu un skatos, ka tev tādas pašas idejas piespraustas pie dēļa kā man, bet pēc tam izlasu bildes aprakstu.🙂 Labs raksts priekš tiem, kas vēl nezina, cik Pinterest ir interesants🙂

    1. Katrā ziņā Pinterest ir viena no tām adresēm, par kuras eksistenci ir vērts zināt. Tas ir kļuvis populārs ļoti īsā laika posmā un popularitāte turpina augt. Negribētos lai mūsu informācija speciālisti palaistu garām iespēju ar to iepazīties. Manuprāt, Pinterest ir lielisks veids, kā atrast jaunus blogus, kuros ir daudz vērtīgas informācijas.

      1. Vispār interesants domu gājien – meklēt sev interesējošus resursus caru citu cilvēku interešu prizmu. Vienā no savām prezentācijām CILIP prezidents akcentēja, ka nākotnē nevis interneta meklētājiem būs nozīme, bet gan tavu paziņu un draugu loka ieteiktajiem resursiem. Līdz ar to tāds sociālais tīkls kā Facebook drīz pats pāraugs par informācijas meklētāju vai pat par ko lielāku – pašu internetu.

        1. Jā, aizvien lielāka nozīme ir “like” un “share” tipa pogām. Es, piemēram, vairs nelasu ziņas, jo viss svarīgākais tādā vai citādā formātā parādās kādā no sociālajiem tīkliem, ja kaut kas ieinteresē, paskatos kādā no ziņu portāliem.

Izsaki viedokli!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s