Ierakstīts Izglītība

Interaktīvā lekcija “Modernas prezentācijas metodes”

© Klinta Kalnēja, 2017

Prasme veiksmīgi uzstāties auditorijas priekšā mūsdienās jebkurā jomā iegūst arvien lielāku vērtību. Daļai cilvēku izdodas veidot interesantu uzstāšanos, ir cilvēki kuru prezentācijas vai daļu no tās mēs atceramies gadiem ilgi. Savukārt, ir arī tādas prezentācijas, kas šķiet “sausas”, neinteresantas un ir grūti izsekot to autora stāstam. Līdz ar to, rodas jautājums, kur tad ir paslēpta šī veiksmīgas uzstāšanās atslēga? Iespēja to uzzināt ir interaktīvajā lekcijā “Modernas prezentācijas metodes”.

Lekciju vada Kristaps Pētersons, pārliecinošo prezentāciju eksperts, ar vairāk nekā 15 gadu pieredzi žurnālistikā un 7 gadu pieredzi prezentāciju projektu izstrādē. Bijis Latvijas Televīzijas ekonomikas korespondents, kā arī laikraksta “Diena” biznesa reportieris, tagad vada prezentāciju aģentūru “Nime.ga” biznesa attīstību Latvijā un ārpus tās.

Interaktīvā lekcija ir sadalīta trīs blokos, katrā no tiem sniegts ieskats par vienu no trim svarīgākajiem prezentācijas stūrakmeņiem – auditoriju, vēstījumu un formu.

Nepilnu trīs stundu laikā Kristaps, ar piemēru palīdzību, detalizēti spēj izklāstīt kā prezentācijas laikā pārliecinoši uzrunāt auditoriju, kā noformēt vēstījumu un izvēlēties pareizo prezentācijas formātu.

Pirmais priekšnoteikums, lai izveidotu veiksmīgu prezentāciju – IZPRAST SAVU AUDITORIJU un apzināties, kas ir tas, ko viņi vēlas dzirdēt. To var attēlot vienkāršā shēmā:

1 bilde

Prezentācijas veidotājam jāapzinās, ko auditorija vēlas dzirdēt. Auditorijas vajadzības jāatspoguļo prezentācijā tā, lai tas radītu sajūtas un emocijas, kas viņus rosina uz darbību. Tas ir uzskatāms par prezentācijas lielāko ieguvumu, ja cilvēki reaģē uz dzirdēto ar rīcību, piemēram, pēc prezentācijas apmeklē izstādi, pasākumu, nopērk produktu u.tml.

“Prezentētājs, kas prot izveidot pozitīvu saikni ar auditoriju, strādā gan apziņas, gan zemapziņas līmenī. Tā ir prasme, ko var iemācīties gandrīz jebkurš, ja vien velta tam nedaudz laika un pūļu.”                                                                           /Bredberijs/

Lai nenogurdinātu savus klausītājus, prezentācijas autoram ir jāiekļaujas sev atvēlētajā laikā. Vēlamais prezentācijas ilgums ir 13-14 minūtes. Jāatzīmē, ka dažādos avotos šis laiks +/- var būt atšķirīgs. Tātad jāsecina, ka uzstājoties vēlams nepārsniegt 15 minūšu robežu, ja vien tā nav prezentācija, kas aptver vairāku stundu stāstījumu.

Lektors norāda, ka auditorija savas gaidas sasniedz ap 7 prezentācijas minūti un pašās prezentācijas beigās atkal sarosās, jo zina, ka prezentācija tūlīt beigsies.

Kā jebkurā stāstījumā, arī prezentācijā jāievēro publiskās runas uzbūve – ievads, galvenā daļa, noslēgums, kur ievadā tiek paziņots par ko būs šī prezentācija, galvenajā daļā to izklāsta detalizēti, bet nobeigumā – apkopo stāstīto, izklāsta secinājumus.

2 bilde.JPG

Procentuāli ievadam un nobeigumam vēlams atvēlēt tikai 20%, bet galvenajam stāstam 80% no prezentācijas laika.

Otrs būtisks aspekts veidojot prezentāciju ir VĒSTĪJUMS.

Lai auditorija labāk uztvertu vēstījumu, lektors aicina izmantot divas formulas.

  1. Formula – JA es velos saprast un rosināt cilvēku sekot/ rīkoties.

Izmanto salīdzināšanu, lai parādītu kā bija agrāk, kā ir tagad un kā būs nākotnē, uzsverot, kā tas tiks panākts:

3 bilde.JPG

Piemēram, Stīvs Džobs izmanto šo formulu, prezentējot pirmo IPhone:

  1. Formula – Ja es vēlos ne tikai kaut ko pateikt un aicināt uz darbību, bet arī uzsvērt vēstījuma jēgu un dibināt attiecības ar auditoriju ilgtermiņā.

Sāc ar KĀPĒC!

Uzsverot, kāpēc kaut kas ir svarīgs, kāda ir tā jēga, kā tas notiek un kas notiek.

4 bilde.JPG

Piemērs, Tesla auto prezentācija:

Prezentācijas autors prezentē elektriskos automobīļus. Viņš iesāk prezentāciju stāstot, kas notiek pasaulē – paaugstināts CO2 piesārņojums, kaitējums dabai un tādējādi uzsver KĀPĒC šādi auto ir vērtīgi.

Trešais būtiskais aspekts veidojot prezentāciju ir prezentācijas FORMA, kā šī prezentācija tiks atpsoguļota auditorijai.

Lai arī kādu prezsentācijas formu autors izvēlas, vienmēr jānoskaidro vai ierīce uz kuras prezentācija tiks rādīta varēs to atvērt, nebūs nekādas nobīdes. Viens no risinājumiem ir saglabāt prezentāciju PDF formātā, ja tā nesatur animācijas, vai citus kustīgus elementus.

Izklāstot galveno stāstu lektors iesaka pieturēties pie koncepta:

5 bilde.JPG

Ja tomēr prezentācija vienā slaidā satur garu tekstu, tad labāk slaida saturu atklāt auditorijas acīm pakāpeniski. Cilvēks ieraugot šādu slaidu, kas pārpildīts ar gariem tekstiem, visticamāk, sāks to lasīt un nedzirdēs, ko stāsta prezentācijas autors. Atklājot saturu pakāpeniski prezentācijas autors un auditorija sekos domai vienlaicīgi, kā arī labāk tiks noturēta auditorijas uzmanība.

Prezentāciju veidošanā, kā ikvienā jomā, ir novērojamas dažādas modes tendences. Piemēram burtu šrifta izmantošana, burtu lielums, animāciju iekļaušana u.tml. Lektors uzsver, ka šie jautājumi nav “akmenī iekalti” un prezentācijas veidotājs, lai atspoguļotu savu vēstījumu var izpausties radoši, protams nepārspīlējot. Piemēram, animācijas labāk izmantot tikai tad, ja tas palīdz stāstam (jābūt domai, kāpēc tā tiek izmantota), jo visas labās lietas nogurdina. Šeit labi derēs teiciens – kas par daudz, tas par skādi.

Burtu izmērs atkarīga no telpas, ekrāna, apgaismojuma, auditorijas izvietojuma u.c. faktoriem. Burtu krāsai nav tik liela nozīme, nozīme ir kontrastam. Kā arī svarīgs ir fons, lai cilvēks nenogurst skatoties prezentāciju.

Vērtīgas atziņas un ieteikumi:

  • Ja prezentācijā jāatspoguļo skaitļi, labāk izmantot salīdzināmos lielumus, piemēram, norādot konkrētu skaitli, summu u.tml. radīt stāstījumā auditorijai vīziju, ka šīs skaitlis ir tik liels, kā piemēram viena pilsēta – Jelgava, Liepāja vai tml.
  • Skaitļu atspoguļošanai labāk izmantot dažādas infografikas, jo Power Point nav labākais rīks šādas informācijas atspoguļošanai.
  • Vārdus, kas savirknēti loģiskā secībā un hierarhiskā struktūrā cilvēks atcerās labāk. Vismaz par 40% labāk.
  • Daudz informācijas vienā slaidā saliek par sevi nepārliecināti runātāji (ar domu, ka apjukuma brīdī, varēs visu nolasīt no slaidiem).
  • Struktūrai un ritmam ir jābūt arī prezentācijas formas ziņā, tas auditorijai dod drošības sajūtu.
  • Veidojot prezentāciju jāņem vērā arī kultūras atšķirības, piemēram, Latvijā mēs vadāmies pēc principa – mazāk ir vairāk, savukārt Ķīnā prezentātājs ar šādu prezentāciju tiek uzskatīts par nekompetentu.
  • Prezentācija un izdales materiāli ir divas dažādas lietas. Izdrukāt un izdales materiālos auditorijai dod pašu prezentāciju nav vēlams. Labāk izdales materiālu sagatavot atsevišķi.
  • Pauzes pieder meistariem – prezentācijas laikā vai atbildot uz jautājumiem nevajag baidīties ieturēt pauzi. Labāk ieturēt pauzi un tās laikā sakopot domas.
  • Kā atbildēt uz negatīviem jautājumiem? Pieiet tuvāk jautājuma uzdevējam, jo nevienam nepatīk, ja viņam tuvojas, tas cilvēku samulsinās un pat negatīvi jautājumi zaudēs savu nozīmi.

Noderīgi bezmaksas resursi, veidojot prezentācijas:

  • Cinemagraph aplikācija cinemagraphs.com iespēja veidot video, kur kustība ir apstādināta, bet kustas tikai viens elements.
  • Slidedocs slidedocs.com slaids + dokuments = slaiddoks, informācija tiek sarakstīta uz viena dokumenta apkopojuma formā, noderīgs rīks iekšējās komunikācijas izmantošanā, piemēram, sapulcēs. Saitē pieejama grāmata, kur ir aprakstīts, kas tas ir par principu un kur pielietojams.
  • Diagrammas duarte.com/diagrammer var izmantot diagrammas visām dzīves situācijām.
  • Ikonas flaticon.com līdzīgi kāa Google piedāvā dažādas ikonas, iespēja pielāgot krāsu.

Izsaki viedokli!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logotips

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.