Posted in Studijas Latvijā

Igaunis Latvijas bibliotēkās

© Madis Must, 2016 | Speciāli LBB JSS

Drīz būs pagājis viens gads, kopš esmu Rīgā kā praktikants un apmaiņas students. Labs laiks! Vajadzīgs laiks! Priecīgs laiks! Lai dzīvo Eiropas un Latvijas stipendiju programmas!

Sāku savu Latvijas vizīti pagājušajā vasarā Latvijas Nacionālajā bibliotēkā kā praktikants. Apkalpoju lasītājus, strādāju krātuvē un laboju grāmatas. Tomēr galvenokārt manī visu laiku bija pārdomas par to, vai man patīk lielas bibliotēkas. Secināju, ka būt par praktikantu vai apmeklētāju lielā bibliotēkā ir patīkami, bet strādāt man labāk gan patiktu kādā mazākā vietā, kur es varētu būt vienīgais, galvenais bibliotekārs.

gp
Gaismas pils (LNB). Foto: E.Sniedze

Prakses laikā man radās tāda traka ideja, ka varbūt pēc diviem mēnešiem LNB mana latviešu valoda būs pietiekami skaidra un laba, lai es varētu studēt bibliotēkzinātni Latvijas Universitātē. Valoda bija vāja, bet tomēr viss izdevās! Trešais kurss ātri mani pieņēma. Tajā pašā laikā, kad viņi šogad pabeigs Latvijas Universitāti, es pabeigšu Tartu Universitāti. Apmaiņas studentu dzīve ir bezrūpīga un aizraujoša. Rudenī praktizēšu Kino muzejā un, cerams, sākšu vadīt arī ekskursijas igauņiem Latvijas Nacionālajā bibliotēkā.

Manuprāt, jums nevajag raizēties par to, ka Latvijā būtu maz jauno bibliotekāru. 15-20 bibliotēkzinātnes studiju programmas absolventi gadā ir daudz. Manuprāt, lielākā daļa no LU absolventiem arī grib strādāt bibliotēkās. Tikmēr Tartu labākajā gadījumā ir pieci absolventi gadā, un tikai retajiem informācijas pārvaldība ir bijusi pirmā izvēle. Parasti viņi vispirms ir vīlušies kādā citā specialitātē (arī es tajā skaitā) un tikai pēc tam devušies studēt bibliotēkzinātni.

Latvijā es varēju vienu gadu justies tā, it kā būtu nokļuvis savā īstajā vietā – es mācījos īstajā universitātē, savā īstajā kursā. Igaunijā, četratā mācoties, šī sajūta tik viegli nerodas. Lai tur iegūtu tādu vienotības sajūtu, ir daudz jāpūlas un jārod iespēja kaut mazliet sazināties ar visiem kursiem. Igauņu bibliotēkzinātnei vajag kādu brīnumu vai atdzimšanu. Varbūt arī mēs Igaunijā varētu uzbūvēt kādu lielu un modernu bibliotēku, piemēram, ilgi gaidīto Tartu publisko bibliotēku?. Varbūt tad šī profesija kļūtu populārāka? Tartu Universitātē es varēju sajusties kā dumpnieks, kā cīnītājs pret sabiedrību, jo tādu profesijas izvēli izdara tikai retais. Tikmēr Latvijā tā ir parasta lieta.

Lai gan jauniešu Igaunijā ir maz, igauņu jaunajiem speciālistiem nav kur strādāt, jo vecie, pieredzējušie speciālisti neiet prom no darba. Tomēr kādreiz arī viņi aizies pensijā, un tad Igaunijā būs liels darbinieku trūkums. Vai jums šeit nebūs par daudz bibliotekāru? Varbūt jūs drīz būsiet vajadzīgi Igaunijā? Sāciet jau palēnām mācīties igauņu valodu, lai kādreiz saņemtu mazliet lielāko Igaunijas bibliotekāru algu! Tartu un Tallinā atradīsiet jau tur izveidojušos latviešu kopienu, bet es tikmēr jau sākšu popularizēt latviešu valodas mācīšanu Igaunijā, kas jums, kā latviešu valodas skolotājiem, nestu papildus ienākumus.

Bet pirms tam – izmēģiniet savas informācijas meklēšanas prasmes, lai Igaunijas bibliotēku kopkatalogā Ester atrastu manu tikko kā svaigi pabeigto bakalaura darbu par lauku bibliotekāru attieksmi pret pārmaiņām! Darbam ir arī kopsavilkums latviešu valodā!

Autors:

Bibliotēku informācijas speciālistu interešu grupa

3 thoughts on “Igaunis Latvijas bibliotēkās

Izsaki viedokli!

