Posted in Konferences, kongresi, simpoziji

Bibliotēkas kā mūžizglītības projektu rezultātu popularizētājas

© Elīna Sniedze, 2014

Mūsdienās tiek veidoti ļoti daudz un dažādi projekti, ļoti aktuāla tēma tajos ir mūžizglītība un pieredzes apmaiņa. Projekts pēc projekta, bet ko iegūstam mēs no šiem projektiem? Rezultātus? Ne vienmēr. Lielākoties rezultātā tiek runāts tikai par to, kāda bija projekta gaita un kā tika piesaistīts finansējums. Šādi rezultāti nav interesanti un bieži vien ir neizprotami daudzo terminu dēļ. Rezultātiem ir jābūt interesantiem un pielietojamiem. Turklāt projekti nav ilgtspējīgi, jo tie ilgst tikai dažus gadus. Šoreiz pastāstīšu par īpašu projektu, kas veidots projektu rezultātu popularizēšanai – tas ir Di-XL (Dissemination, Exploitation, Libraries). Šajā projektā iesaistījās bibliotēkas un organizācijas no Latvijas (tāpēc noteikti kāds par šo projektu jau ir lietas kursā), Lietuvas, Grieķijas, Serbijas un Čehijas. Di-XL projekta mērķis bija izveidot efektīvu un ilgtspējīgu modeli mūžizglītības projektu rezultātu izplatīšanai caur bibliotēkām.

mūžizglītība
Bez kafijas nav konferences…

19. septembrī Latvijas Nacionālajā bibliotēkā devos uz Di-XL projekta noslēguma konferenci “Bibliotēkas – pārliecinošas mūžizglītības projektu rezultātu popularizētājas”, kurā tika runāts par to kā popularizēt rezultātus taustāmi un virtuāli. Konferenci atklāja Uldis Zariņš, uzsverot, ka viņam ir patiess prieks, ka mums beidzot ir vieta, kur rīkot konferences un uzņemt viesus, jo iepriekšējās Nacionālās bibliotēkas ēkās par konferencēm nevarēja pat sapņot. Kā moderators tika ielūgts Toms Urdze. Pirmo reizi redzēju tik interesantu konferences moderēšanu, jo pēc katras uzstāšanās moderators apkopoja plusus un mīnusus no runātāja teiktā.

Mani īpaši iedvesmoja Lianne Knobel no Nīderlandes, viņas runas laikā aizrakstīju gandrīz visu savu piezīmju grāmatiņu! Padalīšos ar gūtajām atziņām. Pirmkārt, Lianne Knobel uzsver, ka bibliotēkas pašreiz apkalpo samērā lielu skaitu dažāda vecuma grupu lietotājus, kurus visus vieno bibliotēka un mācīšanās. Tādēļ tās ir ienākušas sadarbības partneru lokā kā loģiskas rezultātu izplatītājas. Otrkārt, sekmīgam projekta rezultātam, svarīgi ir noskaidrot, ko cilvēki vēlas mācīties, kas viņiem ir vajadzīgs. Tāpat kā Princese Laurentīna arī Lianne atzīst, ka liela problēma ir lasīt un rakstītprasmju trūkums, bet par spīti tam uz bibliotēku nāk arī cilvēki bez šīm prasmēm. Līdz ar to bibliotēkās būtu jānodrošina dažāda veida apmācības lasīt un rakstītprasmju attīstīšanai. Viņa arī uzsver, ka mācīties nepieciešams no visiem un visur!

Savu runu viņa noslēdz ar citātu: “Sliktas bibliotēkas veido kolekcijas. Labas bibliotēkas veido pakalpojumus. Lieliskas bibliotēkas veido sabiedrību.” (“Bad Libraries build collections. Good libraries build services. Great libraries build Communities.”)

mūžizglītība_2
Lianne Knobel no Bredas Publiskās bibliotēkas

Pēc neliela pārtraukuma Serbijas, Grieķijas, Lietuvas, Čehijas un Latvijas pārstāvji stāstīja par projekta norisi un paveikto. Latvijā tika veidotas uzlīmes ar norādēm uz vietnēm valodas apguvei, veidoti izdales materiāli – grāmatas bibliotēkās un dažādi bukleti. Grieķijā tika izveidots projekts TERNO, kas palīdzēja bērniem no pamatskolas turpināt izglītību arī vidusskolā. Lietuvā notika pieaugušo izglītība nedēļa, veidotas izstādes, ievietoti banneri bibliotēkas mājas lapā ar norādām uz projektiem. Čehijā tika izplatīta informācija par e-mācību spēlēm un veidotas norādes uz grāmatzīmēm, kuras tika ievietotas grāmatās, tās izsniedzot. Serbijā tika veidotas apmācības CV rakstīšanā, semināri dažādu prasmju uzlabošanai, studenti mācīja dažādas valodas citiem studentiem.

Jāteic, ka laba konference ir tā, kurā var sastapt iedvesmu. Iedvesmas pilna, es aicinu jūs dalīties ar savu pieredzi dažādos projektos!

Autors:

LBB JSS vadītāja

2 thoughts on “Bibliotēkas kā mūžizglītības projektu rezultātu popularizētājas

  1. Pirmā fotogrāfija lika man pasmaidīt. Ja agrāk teicu, ka kafiju dzeru tikai ārzemēs, tad tagad varu teikt, ka kafiju dzeru konferencēs.

    Manuprāt, katra referenta uzdevums ir pasniegt informāciju tā, lai ir vēlēšanās pierakstīt un pierakstīt, uzsūkt zināšanas un pieredzi. Pēdējā laikā arvien vairāk jūtu, ka lekciju tipa konferences mani nesaista. Gribas lielāku mijiedarbību, iegūt vielu pārdomām, būt kustībā.

    1. Dace, man tieši tas pats ar to kafiju. Bet konferences bez kafijas jau laikam nav konferences.🙂

      Jā, piekrītu ka vislabāk informāciju ir gūt ar aktīvu iesaistīšanos, jo sen jau pierādīts, ka iemācās darot.

Izsaki viedokli!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s