Posted in Bibliotēkas diena dzīvē,Bibliotēkas Latvijā

Iespēja strādāt “vairākās” darba vietās

© Liene Banka, 2014 | speciāli LBB JSS

Par galveno bibliotekāri Rīgas Centrālajā bibliotēkā es sāku strādāt gandrīz pirms trim gadiem, kad filiāli, kurā strādāju, reorganizēja. Tas bija interesants laiks, kurā no mazas filiāles pārcēlos uz daudz lielāku un rosīgāku namu pašā Rīgas centrā.

RCB Novadpētniecība
Novadpētniecības materiāli par Rīgu

Mans galvenais pienākums ir rūpēties, lai pie mums atnākušie cilvēki no šejienes aizietu prom pēc iespējas laimīgāki, jo savas dienas lielāko daļu es pavadu aiz letes, saņemot, meklējot un izsniedzot grāmatas, atbildot uz dažādiem jautājumiem, kopējot, skenējot, šādā veidā palīdzot cilvēkiem piekļūt pie viņu meklētās informācijas. Tomēr bez visa tā manos pienākumos ietilpst jaunākās preses pāršķirstīšana tā, lai neviens raksts par Rīgas vēsturi mums nepaietu secen. Vēl nemitīgi jāatgādina parādniekiem, ka viņi, diemžēl, aizmirsuši atnest atpakaļ savas grāmatas. Ir arī jaukāks uzdevums – pagarināt informācijas nesēju termiņus tiem, kuri to ir izdarījuši e-pastā vai elektroniskajā katalogā, protams, neaizmirstot atbildēt arī uz jautājumiem, kuri ienāk e-pastā. Tie ir ikdienišķi darbiņi, kurus nedaru viena, bet man ir sava kolēģu komanda, kas tos pārzina tikpat labi kā es un dažreiz pat labāk. Protams, es nedrīkstu aizmirst rūpes arī par savu grāmatu fondu, kas man liek apčubināt daiļliteratūru angļu, vācu, franču, norvēģu, zviedru un citās svešvalodās.

Šobrīd Rīgas Centrālās bibliotēkas galvenajā ēkā krājums ir izkārtots trīs dažādos stāvos, tāpēc man ir iespēja atrasties pat veselās piecās dažādās darba vietās, un katrai no tām ir sava specifika. Otrajā stāvā es varu būt reģistratūrā, kurā galvenokārt notiek jauno klientu reģistrācija un atbildēšana uz cilvēku uzdotajiem jautājumiem. Tāpat 2. stāvā atrodas Mākslas un mūzikas sektors, kurā informāciju meklē tie, kam svarīga māksla, kultūra, mūzika, mode, rokdarbi vai vienkārša izklaide, kas saistīta ar filmu skatīšanos vai mūzikas klausīšanos. 6. stāvā ir iespēja atrast informāciju, kas saistīta ar fiziku, ķīmiju, vēsturi, ģeogrāfiju, psiholoģiju, ezotēriku, kā arī var izlasīt kādu žurnālu vai avīzi. Te es varu atrasties vai nu informācijas un uzziņu sniegšanas punktā, vai arī lietotāju apkalpošanas punktā, kur tiek izsniegti un saņemti informācijas nesēji. Savukārt, nokļūstot 7. stāvā, varu strādāt ar daiļliteratūras krājumu.

RCB rīta periodika
Rīta periodika

Mana darba diena sākas plkst. 8.30. Šodien pirmā dienas daļa jāpavada 6. stāvā. Vispirms es paņemu pasta kastītes atslēgu, iekāpju liftā un aizbraucu pēc pastnieka atnestajām avīzēm. Protams, es to nedaru katru dienu, jo kolēģu man ir daudz, tāpat var gadīties, ka man jāstrādā otrajā maiņā, kad avīzes jau sen ir nokļuvušas lasītāju rokās. Kad avīzes ir nogādātas pareizajā stāvā, tās vēl ir jāatzīmē kā saņemtas, lai vienmēr visi varētu zināt, vai avīze šodien ir nokļuvusi līdz bibliotēkai, vai tomēr nē. Kad tas izdarīts, es pārlapoju svarīgākos žurnālus un avīzes, lai atrastu tajās kādu rakstu par Rīgas centru (jāatzīmē, ka rakstus par Torņakalnu meklē Torņakalna filiālbibliotēka, bet rakstus par Ziemeļblāzmu – Ziemeļblāzmas filiālbibliotēka un tā tālāk). Tas novadpētniecībai. Ne katru rītu man izdodas atrast kādu noderīgu rakstu, un arī šis rīts nav izņēmums.

Vēl ir jāieslēdz visa tehnika, šī stāva datori un televizors, kas rāda informāciju par gaidāmajiem pasākumiem mūsu bibliotēkā. Šorīt to jau paspējuši izdarīt citi kolēģi. Šajā stāvā mēs strādājam trijatā – viens kā informācijas konsultants un divi pie grāmatu izsniegšanas, saņemšanas un materiālu kopēšanas.

RCB datori
Datori gaida savus lietotājus

Ieņemu savu vietu, ieslēdzu kasi, ielogojos darbam nepieciešamajās programmās, un tad jau arī bibliotēku var vērt vaļā. Pirmie apmeklētāji parasti steidzas pie informācijas galdiņa, lai iegūtu labākās vietas pie datora. Tikmēr es varu apskatīties bibliotēku informācijas sistēmā ALISE to sadaļu, kurā cilvēki lūdz pagarināt sev grāmatas. Pa vidu visam ieskanas telefons. Turpmāko trīs stundu laikā tas zvana bieži. Cilvēki nāk, lai tiem ko nokopēju, paskaidroju, kāpēc atkal nedarbojas kāds dators, norādu, kur atrast psiholoģijas grāmatas, sameklēju informāciju par bruņiniekiem Latvijā un tā tālāk.

Plkst. 12.00 mans pirmais posms klientu apkalpošanā ir galā. Esmu brīva, lai iekostu pusdienas, sakārtotu man uzticēto grāmatu fondu un, ja sanāk laiks, aizsūtītu kādu vēstuli tiem, kuri sev vien zināmu iemeslu dēļ ir aizmirsuši laikus atnest atpakaļ paņemtās grāmatas, žurnālus vai diskus. Laiks paskrien ātri un plkst. 14.00 jādodas uz darba vietu 7. stāvā. Kaut arī šeit nāk daudz cilvēku, tomēr pēc darba sestajā stāvā, kur apmeklētāji interesējas par fiziku, vēsturi, ģeogrāfiju un citām nozarēm, darbs daiļliteratūrā šķiet viegls un raits. Protams, gadās meklēt Poruka “purva briedi” vai citus brīnumainus daiļdarbus, tomēr tam visam piemīt kripatiņa vienkāršības.

Plkst. 16.30 darbs šajā nodaļā ir galā, es vēl reizi piekārtoju grāmatas, pabeidzu lietas, kas bija iesāktas iekšdarbu laikā, lai pēc astoņu stundu darba dienas dotos mājās. Līdzīgas ir visas citas darba dienas, atšķiras tikai darba vieta, laiki un cilvēki, kurus sastopu.


Raksts tapis projekta “Bibliotēkas diena dzīvē” ietvaros,
kas norisinās laikā no 10. līdz 16. februārim.


Autors:

LBB Jauno speciālistu sekcijas viesautors

Izsaki viedokli!

