Posted in Ne-konferences

Jaunie speciālisti Kaļiņingradā (1.daļa)

© Viktorija Moskina, 2013

Šis raksts tapis pirmajā jūnija dienā. Tas ir ievads rakstu sērijai par LBB Jauno speciālistu sekcijas biedru Daces Ūdres, Viktorijas Moskinas, Elīnas Sniedzes un Antras Vasiļevskas pieredzes apmaiņas braucienu uz Kaļiņingradu ar mērķi piedalīties pirmajā starptautiskajā IFLAcamp bibliotēku radošajā laboratorijā. Es ceru, ka šajās karstajās vasaras dienās jūs piedosiet mūsu ievadraksta nenopietno raksturu.

Grāmatu izstāde “Kaļiņingrada: vakar, šodien, rīt”

Ceļojums uz Kaļiņingradu sākās Rīgas Starptautiskajā autoostā, 22. maija vakarā. Daudz kas ir atkarīgs no jūsu ceļojuma biedriem. Mums nepaveicās. Sākotnēji pieklājīgam vīrietim pēc divlitrīgas alus pudeles iztukšošanas, kurā nepārprotami atradās kāds cits “dzēriens”, radās halucinācijas. Viss autobuss tika pamodināts ar skaļiem saucieniem “kāpēc tik ātri braucam?”, “tu pieturēsi tur, kur es teikšu” un “te nav Turcija”. Šauļos mēs tiešam pieturējām, un par laimi visiem šķīrāmies no nemierīgā ceļojuma biedra.

Kaļiņingradas autoostā plkst. 7:00 mūs sagaidīja A.Čehova bibliotēkas darbiniece, kas ir “cilvēks-orķestris”: apkalpo lietotājus, vada rokdarbu pulciņus, pasākumu laikā uzņemas fotogrāfa lomu. Devāmies ar trolejbusu uz bibliotēku, lai atstātu savu bagāžu, jo tikai vakarā kopā ar citiem radošās laboratorijas dalībniekiem dosimies uz naktsmītnēm pie Baltijas jūras krasta Svetlogorskā, kas atrodas bijušajā pionieru nometnē, tagadējā jauniešu veselības uzlabošanas centrā “Uguntiņa”. Viens brauciens ar sabiedrisko transportu Kaļiņingradā maksā 15 rubļus (aptuveni 25 santīmus), biļetes jāpērk pie konduktora. Kaut gan šis transportlīdzeklis bija vienu vai divus modeļu vecāks par mūsu vecajiem Škodas trolejbusiem, tajā bija pieejams bezmaksas WiFi (!).

Sabiedriskā transporta biļetes Kaļiņingradā

A.Čehova bibliotēka ir Kaļiņingradas publisko bibliotēku tīkla centrālā ēka. Uzreiz iekrīt acīs interesanti grafiti ar krievu literatūras dižgaru vārdiem un siluetiem. Kaļiņingradas publisko bibliotēku tīklā ir 21 bibliotēka, no kurām 6 ir bērnu bibliotēkas. Pilsētas bibliotēku tīklā šobrīd tiek īstenots modernizācijas projekts, kura ietvaros filiāles tiek remontētas un automatizētas par kopējo naudas summu 80 milj. rubļu (aptuveni 1,4 milj. LVL). Jēdzienu “library advocacy” mūsu kolēģiem nepatīk saukt par bibliotēkas aizstāvēšanu, bet gan par bibliotēku pārstāvniecību. Publisko bibliotēku tīklā strādā 800 darbinieki, no kuriem tikai 10% ir jaunie speciālisti vecumā līdz 30 gadiem. Pieredzējušie darbinieki ļoti vēlas nodot savu pieredzi jaunajiem speciālistiem, un viņi atbalsta jauniešu iniciatīvas.

A.Čehova bibliotēka

Līdz plkst. 8:00 Ļeņina prospektā gaidījām, kad atvērsies kaut viena kafejnīca. Ja dodaties uz Kaļiņingradu, esiet gatavi, ka ēdienkarte ne tikai vietējo, bet arī populāru franšīzu ēstuvēs būs tikai krievu valodā (kirilicā).

Antra, Viktorija un Dace

Pirmā fotogrāfija Krievijas teritorijā. Fonā pa kreisi piemineklis “māte – dzimtene” (Родина-мать) un NewYorker veikals. Kontrasts.

Frīdriha Šillera piemineklis

Tālāk ceļš mūs aizveda līdz Kaļiņingradas reģiona drāmas teātrim un skvēram, kur atrodams viens no “izdzīvojušajiem” vācu laika pieminekļiem. Pēc 1945. gada vairāki “neatbilstoši” pieminekļi tika demontēti, bet uz Frīdriha Šillera pieminekļa varēja izlasīt uzrakstu: “Neaiztiec, viņš ir mūsējais” (не трогай, он наш). Neviens nezina, kas ir šī uzraksta autors.

Lācis Kaļiņingradas zoodārzā

Laiks bija labs (+26 C), tāpēc aizgājām uz bijušo Kēnigsbergas zoodārzu, kas ir viens no vecākajiem Krievijas zoodārziem (dibināts 1896. gadā). Ieejas maksa pieaugušajiem 100 rubļi (1,70 LVL), kas ir ļoti demokrātiska cena 16,5 ha platības apmeklējumam un 312 dzīvnieku sugu apskatei. Komentārs par lāča bildi: lāči ir kāri uz našķiem, tāpēc uzvedība nemainās ne atkarībā no tā, vai tas ir Rīgas, Maskavas vai Kaļiņingradas zoodārzs.

Bronzā iemūžināta sumbru cīņa

Kaļiņingradā sastopami ir arī bronzā iemūžināti zvēri. Kādreiz šajā ēkā atradās augstākā tiesa, tāpēc vietējiem iedzīvotājiem patīk asociēt šo sumbru skulptūru ar prokurora cīņu ar aizstāvi.

Uzvaras laukums

Padomju karogs virs Kēnigsbergas centra tika pacelts 1945. gada 9. aprīlī. Pēc kara kādreizējais Hanzas laukums tika pārdēvēts par Uzvaras laukumu. Pati pilsēta tika pārdēvēta 1946. gadā par godu mūžībā aizgājušajam nozīmīgajam padomju valsts darbiniekam Kaļiņinam. Interesanti, ka pats Kaļiņins nekad Kēnigsbergu nebija apmeklējis.

Kaļiņingradas Pasaules okeāna muzeja eksponāts –
zemūdene B-413

Netālu no A.Čehova bibliotēkas atrodas Pasaules okeāna muzejs. Mēs nolēmām apmeklēt par muzeja eksponātu pārtaisītu zemūdeni. Kāds pensionējies “jūras vilks”, kurš strādā šajā muzejā, mums – četrām blondām (vai ne tik blondām) meitenēm – pastāstīja, ka šī zemūdene ir pabijusi ne tikai Krievijas teritorijā, bet arī Kubā un Liepājā.

Kēnigsbergas katedrāle

1945. gada bombardēšanas un ugunsgrēka rezultātā cietusī katedrāle un tās apkārtne rada laika mašīnai līdzīgu sajūtu, kad tu īsti nevari saprast, kur un kurā laikmetā tu atrodies.

Slēdzene
Imanuela Kanta kapa vieta

Tilta (uzlikt slēdzeni un pārnest līgavu pāri) un Imanuela Kanta kapavietas (nolikt ziedus) dēļ šo vietu ir iemīļojuši jaunlaulātie. Interesanti, ko par to teiktu Kants, kurš nebija precējies, un kā teica viņa laikabiedri: kad Kants gribēja precēties, nevarēja uzturēt sievu, bet kad varēja uzturēt sievu, vairs negribēja precēties.

“Monstrs” un zvejnieku ciems

Zvejnieku ciems (Рыбная деревня) ir mēģinājums atdarināt vācu stila ēkas, bet fonā pa kreisi ir ēka, ko vietējie iedzīvotāji sauc par “monstru” vai “kārbu”. Tā tika uzcelta iznīcinātās Kēnigsbergas pils vietā un bija domāta vietējās pārvaldes vajadzībām. Šo ēku cēla pārāk ilgi – no 70. gadiem līdz padomju varas norietam. Interesanti, ka šī ēka tā arī netika izmantota un līdz šim brīdim stāv tukša. Par godu Kaļiņingradas 750. gadadienai, kad pilsētā viesojas Vladimirs Putins, šo ēku nokrāsoja un ielika jaunus logus. Kaut kas līdzīgs notika ar Kalnciema ielu pirms Džordža Buša vizītes.

Bibliotēka Nr. 4

IFLACamp bibliotēku radošās laboratorijas pirmā diena notika labi izremontētajā filiālbibliotēkā Nr. 4, kas atrodas netālu no zoodārza. Uz semināru un atpakaļ uz naktsmītnēm mūs veda ar autobusu.

Kartīšu katalogs

Man ļoti patika, kā izskatījās kartīšu katalogs. Kā A.Čehova bibliotēkā, tā arī šajā filiālē atradu vairākus kaķu attēlus.

Ēdnīca veselības uzlabošanas centrā “Uguntiņa”,
slēgta līdz 25. maijam

Semināra otrā diena notika netālu no kūrortpilsētas Svetlogorskas, kuru vietējie iedzīvotāji salīdzināja ar Jūrmalu. Mums pastāstīja, ka zemi pērk un villas būvē bagātie Krievijas galvaspilsētas un “ziemeļu galvaspilsētas” (Sanktpēterburgas) iedzīvotāji. Tika piebilsts, ka lats par iebraukšanu Svetlogorskā gan nav jāmaksā.

Baltijas jūra

Sezona jauniešu veselības uzlabošanas centrā “Uguntiņa” sākās tikai 25. maijā, un mēs bijām ieradušies dažas dienas par agru, tāpēc brokastis ēdām sanatorijā, kas atradās 15 minūšu attālumā (ejot gar jūras krastu).

Dzintars

Šajā krastā viļņi izskalo mazus dzintara gabaliņus, kurus diezgan grūti atšķirt no līdzīgas krāsas akmentiņiem vai stikla gabaliņiem. Taču zinātāji prot atšķirt īstu dzintaru pēc tā svara.

Novēlam jums saulainu vasaru!🙂

Fotogrāfijas no autores personīgā arhīva

1. daļa – Kaļiņingrada un Svetlogorska
2. daļa – Darbinieku un brīvprātīgo aktīvistu (jauno speciālistu) motivēšana
3. daļa – Sociokulturālie lasīšanas veicināšanas projekti
4. daļa – Profesionālā mobilitāte un brīvprātīgo kustība bibliotēkās
5. daļa – Velobrauciens par bibliotēkām Kaļiņingradā
6. daļa – Projekts “Dzīvā bibliotēka”

3 thoughts on “Jaunie speciālisti Kaļiņingradā (1.daļa)