Posted in Bibliotēkas Latvijā

Piktie putni un ļaunie sivēni tīklā

© Baiba Dinka un Inta Brantevica, 2013 speciāli LBB JSS

Tikpat neizbēgami un neapstrīdami kā pēc garās ziemas izkūst sniegs, tā jau ceturto gadu Jelgavas 4. vidusskolas bibliotēka piedalās drossinternets.lv rīkotajās radošajās aktivitātēs. Protams, tas viss sākās ar galvas lauzīšanu, kā lai jaunajai “es paaudzei” jeb “īkšķu paaudzei”, kuri sociālo tīklu džungļos jūtas kā savās mājās, parāda, ka tomēr ir noteikumi, kas jāzina un jāievēro arī šajā @ un🙂 pasaulē. Mums radās ideja par jautro spēlīšu “karaļiem” – piktajiem putniem –, kas piesaistītu skolēnu uzmanību un spēlējoties parādītu pareizākos risinājumus, sastopoties ar interneta riskiem un negatīvajām pusēm. Un tapa spēle 3.-4. klasēm “Piktie putni un ļaunie sivēni tīklā”, kuras laikā skolēni tika sadalīti divās grupās “piktie putni” un “ļaunie sivēni”, kas savā starpā sacenšas par īpašo putnu un sivēnu žetonu vākšanu. Rezultātā uzvar tā komanda, kas ir savākusi visvairāk īpašo žetonu.

Žetonus var nopelnīt atbildot uz jautājumiem par pareizas, drošas un pieklājīgas uzvedības noteikumiem internetā, kur dažādās situācijās izmantoti piemēri, kā mēs izturamies pret saviem draugiem, klasesbiedriem, skolasbiedriem interneta portālos un sociālajos tīklos. Piktie putni vairāk aizstāv pareizas interneta lietošanas uzvedības piemērus, ļaunie sivēni – negatīvos. Jautājumi bija sagatavoti par to, kas ir jāpārdomā piktajiem putniem, ļaunajiem sivēniem, skolēniem, kā arī visiem pārējiem pirms publicējam fotogrāfijas un dažādus video internetā, kam var lūgt palīdzību piktie putni un ļaunie sivēni, kā arī mēs paši sastopoties ar dažādiem riskiem un nepatīkamām situācijām, piemēram, saņemot nepatīkamus komentārus un vēstules, tiekot emocionāli pazemotiem utt. Katra komanda sniedz skaidrojumu, kā šādos gadījumos ir vispareizāk rīkoties un kam lūgt palīdzību, otra komanda var papildināt atbildi, tā iegūstot papildu punktus (šajā gadījumā – īpašos žetonus).

Lai spēle būtu atraktīvāka, modinātu vēlēšanos sacensties, tajā ir aktīvi elementi, piemēram, to, kura komanda atbildēs pirmā, nosaka tas, cik punktus viņi uzmet uz piepūšamā metamā kauliņa. Visas spēles laikā komandām ir jāsacenšas par precīzu atbilžu sniegšanu, bet spēles noslēgumā komandas piedzīvo trāpīgu metienu kulmināciju, jo uzdevums ir no domino kauliņiem uzbūvēt vismaz trīs stāvu māju, kas pretinieku komandai ir jānojauc ar mīksto kluču palīdzību. Īpašo žetonu saņem tie, kuru māja ir izrādījusies visizturīgāka. Kā jau vienmēr visur, kur ir sacensības, bērnu acis mirdz un emocijas sit augstu vilni, neizpaliek arī asaras par neiegūta komandas kapteiņa godu.

Pavisam spēlē piedalījās 236 skolēni un 9 skolotāji. Jāsaka, ka ļoti traucēja laika ierobežojums (mācību stunda), jo spēli varētu padarīt vēl atraktīvāku. Pa vidu piktajiem putniem un sacensību garam, ceram, ka esam aizķērušas pavedienu bērnu domāšanā, lai saprastu, ka internets nav burziņš bez noteikumiem un robežām.

Baiba Dinka un  Inta Brantevica
Jelgavas 4. vidusskolas bibliotēka
draugiem.lv | blogger | twitter

Autors:

LBB Jauno speciālistu sekcijas viesautors

2 thoughts on “Piktie putni un ļaunie sivēni tīklā

  1. 5. un 6. bilde ir labās, cik liels prieks par uzvaru, tik lielas skumjas par zaudējumu😀

    Prieks, ka bibliotēkas tik aktīvi iesaistās izglītošanā!
    Veiksmi arī turpmāk!

    1. Jā, skolēni ļoti juta līdzi un pārdzīvoja neveiksmes, bet tāds ir katra cilvēka arī bērna augšanas un pilnveidošanās ceļš. Ir gan asaras, gan prieka un atzinības mirkļi.

Izsaki viedokli!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s