Posted in Bibliotekārā apkalpošana

Pirmsskolas vecuma bērni un viņu domas par bibliotēkas apmeklējumu

© Madara Vīlipa, 2012

Mani joprojām interesē tēmas, kas ir saistītas ar dažādu vecuma grupu pētīšanu. Pavasarī teicami aizstāvēju kursa darbu, kura ietvaros pētīju pirmsskolas vecuma bērnus un noskaidroju viņu domas par bibliotēkas apmeklējumu. Pētījumā piedalījās Rīgas 65. pirmsskolas izglītības iestādes “Kamenīte” sagatavošanas grupa, kura reizi nedēļā apmeklē nodarbības Rīgas Centrālās bibliotēkas (RCB) filiālbibliotēkā “Imanta”.

Nodarbību norises vieta, kur bērni klausās bibliotekāres stāstījumā un pēc tam iepazīstas ar grāmatām

Lai noskaidrotu, ko pirmsskolas vecuma bērniem dod bibliotēkas apmeklējums un kā tas viņiem var palīdzēt nākotnē, es sarunājos ar sagatavošanas grupiņas bērniem gan individuāli, gan grupā, iepazinos ar bērnu zīmētajiem darbiem un veicu nelielus novērojumus.

Iesākumā es regulāri apmeklēju nodarbības bibliotēkā. Šajās nodarbībās ar bērniem darbojās bibliotekāre Māra Auziņa, kura katru reizi bērnus iepazīstināja ar dažādām grāmatām un spēlēm, kuras atrodas bibliotēkā. Tēma katru reizi bija cita. Piemēram, ja tēma bija “putni”, tad bibliotekāre parādīja grāmatas, kurās ir atrodama informācija par putniem, kur šīs grāmatas var atrast bibliotēkā, un kopā ar bērniem izspēlēja kādu rotaļu. Katra nodarbība ilga 40 minūtes.

Puisis uzzīmējis dinozaurus, par kuriem tika stāstīts pēdējā nodarbībā. Bērniem bija raksturīgi zīmēt tās lietas, par kurām tika runāts nodarbību laikā.

Pašai sanāca apmeklēt vairākas nodarbības. Uz šim nodarbībām devos diezgan skeptiski noskaņota, jo nebiju domājusi, ka bērniem tās tik ļoti patiks. Jau nodarbību sākumā bērni aktīvi iesaistījās diskusijās un dažos brīžos aizrāvās tik ļoti, ka bibliotekārei bija bērni jāpārtrauc, lai turpinātu nodarbību. Nodarbības mēdza pārsniegt 40 minūtes, jo bērni vēlējās uzzināt vēl un vēl, kā arī diskusijas, kuras ir nodarbību beigās, bieži vien bija tik interesantas, ka bērni nemaz nepamanīja, ka laiks jau ir beidzies un ir jādodas atpakaļ uz bērnudārzu. Dodoties uz bērnudārzu, vaicāju bērniem, kā viņiem patīk šīs nodarbības, un principā visi vienbalsīgi atbildēja, ka viņiem ļoti patīk.

Meitene uzzīmējusi sevi bibliotēkā, kurā
atrodas grāmatu plaukti un bibliotēkas kaķis. 
Interesanti ir tas, ka teju visi bērni uzzīmēja tāda tipa lampas, taču bibliotēkā tādas īsti nemaz nav.

Kad biju iepazinusi vidi, kurā bērni ikdienā uzturas, un noskaidrojusi, kā viņiem sokas nodarbībās bibliotēkā, ķēros pie praktiskās daļas. Sākumā visus bērnus sasēdināju aplī, un uzdevu viņiem dažus jautājumus par bibliotēku. Kad biju uzzinājusi, cik daudz bērni zina par bibliotēku, aicināju viņus apsēsties pie galda. Tad katram bērnam iedevu lapu, un lūdzu viņiem uzzīmēt, ar ko viņiem saistās bibliotēka. Kad zīmējumi bija pabeigti, tad katrs pa vienam nāca pie manis un mēs parunājām individuāli. Bērni izteica savu viedokli par to, ko vēlētos uzlabot tajās reizēs, kad dodas apmeklēt bibliotēku. Lielākā daļa bērnu nemaz nejutās bēdīgi, ka viņiem netiek jautāts viņu viedoklis par to, vai nākamajā nodarbībā viņi vēlas runāt par dzīvniekiem vai cilvēkiem. Viņi ir apmierināti ar to, ko izdomā bibliotēkas darbiniece, un labprātīgi iesaistās diskusijās. Savukārt tie bērni, kuriem ir konkrētas vēlmes, dodas pie bibliotēkas darbinieces un pasaka viņai, ka vēlas, lai nākamajā reizē pastāsta, piemēram, par to, kā zivis var tik ilgi nodzīvot zem ūdens.

Ja sākumā bērni bija kautrīgi un īsti negribēja iesaistīties diskusijā, tad vēlāk sarunas raisījās pašas no sevis, un bērni bija gatavi atbildēt uz visiem jautājumiem, kuri tika uzdoti, un zīmēt vēl citus zīmējumus, kas saistās ar bibliotēku un grāmatām.

Meitene uzzīmējusi grāmatu plauktu un to, kā notiek nodarbība bibliotēkā. Bērniem ļoti raksturīgi bija visu zīmēt košās krāsās, kas iepriecina, jo tas nozīmē, ka bērni bibliotēku redz košās krāsās.

Kursa darba hipotēze – bērni, apmeklējot RCB filiālbibliotēku “Imanta”, ir apmierināti un novērtē, ko bibliotēka viņiem sniedz, kā arī dalās ar šo informāciju gan ar vecākiem, gan ar draugiem – tika apstiprināta, jo paši bērni izrādīja apmierinātību ar nodarbībām bibliotēkā, labprāt dalījās savos iespaidos un bija gatavi pastāstīt arī citiem par bibliotēkas apmeklējumu.

Secinājumi

Tā kā darbs ar bērniem ir gana aizraujošs, bet tajā pašā laikā neparedzams, tad ir svarīgi, lai bibliotēkā ar bērnu strādātu kvalificēti darbinieki un lai šis bibliotekārs spētu ieinteresēt bērnu ar savu stāstījumu un darītu tā, lai viņam rastos interese par bibliotēku un grāmatām. Bibliotekāram ir jārada tāda vide, lai bērns turp vēlētos iet arvien biežāk, jo tieši bērni ir bibliotēkas topošie lasītāji un bibliotēkas nākotne.

Puisis uzzīmējis mikrobus, jo par šo tēmu tika stāstīts kādā no nodarbībām. Pēc darba uzzīmēšanas, runājot ar mani, puisis ļoti sīki atstāstīja visu, ko atceras par mikrobiem. Tas parāda to, ka bērni ļoti uzmanīgi klausās, ko bibliotekāre viņiem stāsta, un viņi ir ieinteresēti.

Bērniem patīk atrasties vidē, kurā viņus gaida, kurā viņiem ir ko darīt, tāpēc ir svarīgi, lai bērns uz bibliotēku tiktu aizvests jau agrā vecumā. Jo vēlāk bērns aizies uz bibliotēku, jo lielāka iespēja pastāv, ka viņam bibliotēka neiepatiksies tik ļoti kā tam bērnam, kurš uz to dodas jau no bērnības. Sadarbība starp bērnudārziem un bibliotēkām ir labākais veids, kā to izdarīt, jo ne vienmēr vecākiem ir laiks savus bērnus aizvest uz bibliotēku.

Un vienmēr atcerēsimies – bērni ir mūsu nākotne, tāpēc mums ir jābūt ieinteresētiem, lai viņi apmeklētu bibliotēku pēc iespējas agrāk un mēs varētu viņiem atvērt jaunu pasauli.


Rakstā izmantotas fotogrāfijas no autores personīgā arhīva un
Rīgas 65. pirmsskolas izglītības iestādes “Kamenīte”
sagatavošanas grupas bērnu zīmējumi


Autors:

Aktīva, radoša, draudzīga, saprotoša. LU SZF Bibliotēkzinātnes un informācijas maģistrantūras studente LBB JSS biedrs

Izsaki viedokli!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s