Posted in Bibliotēku interešu pārstāvniecība,Lasīšana

Projekta “Bērnu un jauniešu žūrija” nepieciešamība

© Antra Vasiļevska, 2012

Lasīšanas veicināšanas programma “Bērnu žūrija”, no 2010. gada projekts “Bērnu un Jauniešu žūrija”, Latvijā darbojas 11 gadus un šajā projektā ik gadu piedalās no 13 līdz 17 tūkstošiem bērnu. Bibliotēkas, kuras piedalās šajā projektā iegūst saviem lasītājiem jaunākās, aktuālākās bērnu grāmatas. Ik gadu šajā projektā piedalās gandrīz 600 bibliotēkas un latviešu centri visā pasaulē. Šis lasīšanas veicināšanas projekts visus gadus veiksmīgi ir pildījis valsts un pašvaldības uzdevumu veicināt bērnu un jauniešu izglītību.

2012. gada VKKF 1. projektu konkursā projektam “Bērnu un jauniešu žūrija” netika piešķirti nekādi līdzekļi. Akcijas “Aicinām uz e-pastu karu!” laikā kā pirmā reaģējusi Kultūras ministrija, piešķirot “Bērnu un jauniešu žūrijai” nepilnus 14 tūkstošus latu, kas joprojām ir nepietiekams finansējums projekta īstenošanai. Taču tas ir pietiekami, lai uzsāktu lasīšanas veicināšanas programmu šajā gadā.

1. attēls – Bērniem patīk lasīt, neliegsim to!

Caur savu bibliotēku šo projektu esmu veiksmīgi izvedusi piecus gadus. Gan kā bibliotekārs, gan kā mamma varu droši apgalvot – šis projekts ir kas vairāk nekā tikai lasīšanas veicināšana. “Bērnu un jauniešu žūrija” ir arī socializācijas, integrācijas un bērnu prieku vairojošs pasākumu cikls.

Bērni un jaunieši lasīšanas veicināšanas programmā iesaistās brīvprātīgi, noslēdzot līgumu, ka noteiktā laika posmā izlasīs un izvērtēs 5 – 6 grāmatas. Tātad bērni mācās uzņemties atbildību un izvēlas savu brīvo laiku pavadīt lietderīgi. Jo vairāk bērni lasa sava prieka pēc, jo labāki ir viņu sasniegumi un rezultāti arī citās jomās.

“Bērnu un jauniešu žūrijas” grāmatu kolekcijā ir ne tikai jaunākās un aktuālākās grāmatas, šī kolekcija ir dažādota. Tajā ir gan oriģinālliteratūra, gan dzeja, gan tulkotā literatūra, kas lasītājiem dod iespēju lasīt, vērtēt un bagātināt savu pieredzi dažādos literatūras žanros.

Manuprāt, ļoti svarīgi, ka šajā projektā bērni un jaunieši darbojas kā eksperti, kuri, grāmatu izlasot, vērtē grāmatu autora, ilustratora, tulkotāja darbu. Pozitīvi novērtēto grāmatu veidotāji, var būt gandarīti un lepni, ka viņi kopīgi ir izveidojuši grāmatu, kas uzrunāja un patika plašai jauno lasītāju auditorijai. Bērni ir vislielākie kritiķi, kurus nevar piemānīt.

Pēc manām domām, šis projekts arī uzliek papildus atbildību bērnu grāmatu autoriem, ilustratoriem, maketētājiem, izdevējiem u.c., kas piedalās grāmatas tapšanā, tādejādi nodrošinot kvalitatīvu bērnu literatūru Latvijā.

Vērtējot grāmatu veidotāju veikumu bērni un jaunieši jūtās līdzvērtīgi un svarīgi, saprot, ka viņu viedoklis ir svarīgs tieši pieaugušajiem. Tāpat bērni un jaunieši izlasītās grāmatas iesaka brāļiem, māsām, draugiem, paziņām, tādejādi, pašiem nemanot, veicina lasīšanu un popularizē literatūru. Ļoti spilgts piemērs ir 2011. gada “Bērnu un jauniešu žūrijas” kolekcijas Džefa Kinnija grāmata “Grega dienasgrāmata”, kas ir aizrāvusi tūkstošiem bērnu visā Latvijā. Jo īpaši pozitīvi, ka šo grāmatu lasa zēni, kuri, kā rāda statistika, nav tie čaklākie lasītāji. Šai grāmatai nu jau ir vairāk kā piecas daļas, kuras bērni steidz izlasīt.

Ir ļoti liels prieks, ka bērni lasa un ar prieku lasa arī mūsu pašu autoru darbus, tad tas ir dubults prieks. Pateicoties “Bērnu žūrijai”, ir autori, kurus bērni atpazīst, un bērni ar prieku lasa arī citus viņu darbus. Piemēram, Laura Dreiže un Linda Nemiera, kuru darbi ir spējuši iegūt popularitāti jauniešu vidū. Ineses Zanderes dzejoļus lasa ar prieku ne tikai bērni, bet arī pieaugušie. Juris Zvirgzdiņš aizrauj bērnus ar savu savdabīgo skatījumu, arī Māra Runguļa darbos ir kas tāds, kas bērnus piesaista un tā varētu nosaukt vēl daudzus autorus, kas ir izpelnījušies bērnu uzmanību un ievērību.

2. attēls – “Bērnu un Jauniešu žurijas 2011” bērnu zīmētie eksperti Kokneses pagasta bērnu bibliotēkā

Bērniem, kuri piedalās šajā projektā tiek dāvinātas arī “piederības lietiņas”, kas palīdz celt lasīšanas prestižu, ļauj bērniem un jauniešiem lepoties ar to, ka viņi lasa. Šīs dāvaniņas ir gan atstarotāji, gan aproces, gan grāmatu maisiņi ar trāpīgiem, lasīšanas popularizējošiem saukļiem, kurus bērni paši ir izdomājuši un izteikuši.

Tāpat ir arī citas papildu aktivitātes, kuras ir saistītas ar projekta mērķi un atkarīgi no projektā iesaistītās darba grupas darba, radošuma un rocības katram savā bibliotēkā ir īpašas un atšķirīgas. Un, zinot mūsu bibliotekāru radošumu, bērni un jaunieši, piedaloties “Bērnu un jauniešu žūrijā”, gūst pozitīvu, izglītojošu un neaizmirstamu pieredzi.

Vēl jo vairāk, uzkaitot visus šos ieguvumus bērnu izglītošanā, literatūras attīstīšanā un popularizēšanā, nav skaidrs, kā amatpersonas, nepiešķirot finansējumu minētajam projektam, var paziņot, ka “projekts ir mazāk prioritārs iesniegto projektu kontekstā”, kā tas tika norādīts VKKF vēstulē Nr. 2012-1-LIT043-1. Nav arī saprotams, kā, piemēram, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) savā atbildes vēstulē akcijai “Aicinām uz e-pastu karu!” var apgalvot, ka IZM nav nekāda sakara ar lasīšanu.

Nauda IR, BIJA un BŪS vajag tikai noteikt prioritātes un atbilstoši tām arī rīkoties.

Vai bērnu un jauniešu izglītošana vairs nav valsts prioritāte un uzdevums? Latviešu tautas sakāmvārds “ko sēsi, to pļausi” lieliski ļauj noprast, kāda mums būs “raža”, ja tagad šos “dēstus” nekopsim un nelolosim. Bērni ir mūsu nākotne, citas nākotnes mums nav un nevar būt.

Pateicoties projekta īstenotājiem, jo īpaši Silvijai Tretjakovai, projekts šogad īstenosies. Bet neliek mierā jautājums – vai tiešām vienmēr, balstoties uz atsevišķu cilvēku iniciatīvas un veidojot labdarības akcijas, piemēram, “Sirsniņa prasa, lai bērniņš lasa”, lūdzot tautai ziedot, mums nepieciešams risināt šo situāciju? Kāpēc valsts atbildīgās amatpersonas neuzņemas iniciatīvu un neiedziļinās, neieklausās tajā, ko vēlas valsts iedzīvotāji? Kāpēc viņu sirsniņas paliek vienaldzīgas un nevēlas, lai bērni lasa?

3. attēls – Meitene lasa

Valsts ir noteikusi savus mērķus un uzdevumus, no kuriem viens ir bērnu un jauniešu izglītošana. Šāda veida projekti ir instrumenti valsts amatpersonu rokās, ar kuriem, lietderīgi un pareizi lietojot, uzdevumi tiek izpildīti. Bet mums sanāk otrādi: “instrumentiem” ir jāparāda un jāatgādina “rokām”, kā vajag darīt, kā pielietot sevi.

Aicinu ikvienu iesaistīties un padomāt, ko mēs katrs varam darīt, kā atbalstīt savu tuvāko bibliotēku, vai varbūt ir idejas, kā pārliecināt varasvīrus, ka šis projekts mūsu bērniem ir vajadzīgs un bērnu izaugsmei, izglītībai un lasīšanas veicināšanai šis ir prioritārs projekts.

Izmantotie informācijas avoti

  • Kitjeva, Sanita. Berni izaug bez iespējām lasīt jaunas, aktuālas grāmatas [tiešsaiste]. Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2012. Pieejams: šeit.
  • Atklātā vēstule amatpersonām “Par atbalstu bērnu literatūras attīstībai, izplatībai un lasīšanas veicināšanai” [tiešsaiste]. Pieejams: šeit.
Rakstā izmantotie attēli
  1. cesarastudillo. Reading [tiešsaiste]. Flickr, 2007. gada 17. jūnijs [skatīts 2012. gada 17. martā]. Pieejams: šeit. Attēls izmantots saskaņā ar Creative Commons licenci BY-NC.
  2. Kokneses bērnu bibliotēkas eksperti. Attēls no A.Vasiļevskas personīgā arhīva.
  3. ooh_food. Kids’ Reading Nook [tiešsaiste]. Flickr, 2009. gada 4. februāris [skatīts 2012. gada 17. martā]. Pieejams: šeit. Attēls izmantots saskaņā ar Creative Commons licenci BY-NC.

2 thoughts on “Projekta “Bērnu un jauniešu žūrija” nepieciešamība

  1. Vairākus gadus (pamatskolā) esmu piedalījusies žūrijā sava pagasta bibliotēkā. Visi eksperti saņēma grāmatiņas un pateicības par piedalīšanos, mums bija arī veidots kopīgs pasākums pirtī ar gardu kliņģeri.
    Uzskatu, ka žūrija ir nepieciešama, nesaskatu nevienu mīnusu šim projektam. Pašlaik, veicot pētījumu kursa darbam, noskaidroju, ka tikai 64% skolēnu apgalvo, ka viņiem patīk lasīt grāmatas. Lielākā daļa, protams, meitenes, bet ir arī zēni. Viena no populārākajām grāmatām tiešām ir “Grega dienasgrāmata”!

Izsaki viedokli!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s