Posted in Grāmatas,Sevis pilnveidošana

Viena vēstule jeb idejas, kas pielīp

© Kristina Papule, 2012

1894. gadā grāmatu tirgotājam Vaclavam Klementam no čehu pilsētas Mlada Boļeslava (kura toreiz bija Austroungārijas sastāvā) salūzis divritenis. Viņš atgrieza to ražotājam – vācu firmai “Seidel und Naumann”, kuras pārstāvniecība atradās Čehijā. Vaclavs ir arī nosūtījis firmai vēstuli čehu valodā, kurā lūdza salabot divriteni atbilstoši garantijai.

Pēc neilga laika Vaclavs ir saņēmis no firmas pārstāvjiem vēstuli ar atbildi vācu valodā: “Ja jūs vēlāties saņemt atbildi atbilstoši jūsu pieprasījumam, jums ir jāraksta valodā, kuru mēs varam saprast”.

Aizvainojums bija tik liels, ka Vaclavs Klements, neskatoties uz tehnisko iemaņu trūkumu, nolēma dibināt divriteņu remonta darbnīcu. Vaclava ideju atbalstīja viņa draugs, mehāniķis Vaclavs Laurins. Pēc vairākiem gadiem darbnīca sāka ražot motociklus, kopš 1905. gada – automobiļus, un pēc Pirmā Pasaules kara – kravas auto. Tā ir sākusies “Škoda Auto” vēsture (2).

Vaclavs Klements un Vaclavs Laurins

Uzreiz teikšu, ka turpmākais stāsts nebūs par grāmatu tirgotājiem, divriteņiem un “Škoda Auto” (kaut gan visi šie temati ir uzmanības vērti), tas būs stāsts par stāstiem, vai, precīzāk sakot, stāsts par to, kas padara stāstus par aizraujošiem, iedvesmojošiem, un …“lipīgiem”.

Tiešām, kāpēc vienas idejas un stāsti “iesakņojas” cilvēku atmiņā, bet citas iznīkst? Atbildi uz šo jautājumu ir izdevies atrast psiholoģijas profesoram Čipam Hītam un biznesa konsultantam Denam Hītam. Savā grāmatā “Idejas, kas pielīp” (Made to Stick, 2007) (1) autori atklāj, ka visu veidu lipīgajām idejām, no nepatiesām baumām līdz tām, kas maina pasauli, ir sešas vienādas pazīmes:

  1. vienkāršība;
  2. pārsteigums;
  3. konkrētība;
  4. ticamība;
  5. emocionalitāte;
  6. stāsts.
“Idejas, kas pielīp” – grāmatu izdevumi angļu un latviešu valodā

It kā pavisam vienkārši, vai ne? Taču, kā izrādās, ar to ir pilnīgi pietiekami, lai pavēstītu ko svarīgu un radītu idejas, kam būtu “paliekoša ietekme uz mūsu mērķauditoriju – vai tie būtu mūsu pircēji, ziedotāji, skolēni, darbinieki, vēlētāji vai mūsu bērni” (1). Un tiešām, ja paskatās uzmanīgāk, var pārliecināties, ka “Škodas Auto” vēstījums ir labs piemērs šai koncepcijai:

  • tā ideja ir ļoti vienkārša – pat neveiksmi var pārvērst sev par labu;
  • tas ir pārsteidzošs stāsts par to, ko var panākt cilvēks, kuram ir ideja un vēlēšanās to īstenot;
  • tas ir konkrēts. Tā varonis ir noteikts cilvēks, kuram ir izdevies atrast risinājumu noteiktai problēmai. Šādu stāstu ir viegli saprast un atcerēties;
  • tas ir ticams, jo ir balstīts uz reāliem faktiem;
  • tas ir emocionāls – pret šo iedvesmojošo piemēru ir grūti palikt vienaldzīgam;
  • un, visbeidzot – tas ir vienkārši stāsts, kuru (vismaz man) gribas pastāstīt citiem.😉

Nobeiguma vietā – manuprāt, bibliotēkas ideju un veiksmes stāstu ziņā nemaz nav sliktākas par “Škoda Auto”. Domāju, ka jebkurš, pat vismazākās bibliotēkas darbinieks, varētu pastāstīt līdzīgu – tas ir, tikpat vienkāršu, pārsteidzošu, konkrētu, ticamu un emocionālu stāstu no savas pieredzes. Un te neliels padoms bibliotekāriem – vienmēr centieties pierakstīt šos stāstus un neaizmirstiet tos pastāstīt tālāk. Tas var būt stāsts par nacionālas nozīmes bibliotēku vai par vienu cilvēku, kuram bibliotēka ir palīdzējusi mainīt savu dzīvi uz labāko pusi. Mērogs nav svarīgs, svarīgi ir stāsti, un, iespējams, ka no tiem būs atkarīga bibliotēku nākotne. Galu galā, cilvēki pirmām kārtam atcerēsies tieši tos, nevis gadskaitļus, uzvārdus un statistikas datus.

Izmantotie informācijas avoti

  1. Hīts, Čips, Hīts, Dens. Idejas, kas pielīp: kāpēc dažas idejas iesakņojas, bet citas iznīkst. [Jelgava] : Zoldnera izdevniecība, 2011. 252 lpp. ISBN 978-9934-8083-2-6.
  2. Чернышев, Дмитрий. Одно письмо [tiešsaiste]. Москва : Livejournal.com, 2012 [skatīts 2012. gada 19. martā]. Pieejams: šeit.

Rakstā izmantotie attēli

  1. attēls no skoda.at
  2. attēls no kvarkadabra.net un gramata24.lv

3 thoughts on “Viena vēstule jeb idejas, kas pielīp

Izsaki viedokli!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s