Posted in Grāmatas

Kas kopīgs grāmatai, karotei un āmuram?

© Kristina Papule, 2012

Pāris gadu atpakaļ Francijā tika publicēts darbs “Neceriet tikt vaļā no grāmatām!” (N’esperez pas vous debarrasser des livres), kuras viens no radītājiem ir manis jau minētais Umberto Eko. Šī saistošā grāmata ir uzrakstīta dubultintervijas formā un ir veltīta daudziem ar literatūru, grāmatniecību un kinomākslu saistītiem aktuāliem jautājumiem, pagātnes notikumiem un vēsturiskām anekdotēm.

Mana sākotnējā iecere bija uzrakstīt nelielu recenziju par šo darbu, taču vēlāk man ienāca prātā, ka neviens nepastāstīs par Umberto Eko atziņām labāk kā pats Umberto Eko.🙂 Tāpēc apskata vietā dalos ar dažiem citātiem no šīs brīnišķīgās un nedaudz ironiskās grāmatas.

Umberto Eko un grāmatas “N’esperez pas vous debarrasser des livres” izdevumi franču un krievu valodā

Par grāmatu formu:

Grāmata ir kā karote, āmurs, ritenis vai šķēres – pēc tam, kad tie tika izgudroti, neko labāku izdomāt vairs nav iespējams. Jūs nevarat uztaisīt karoti labāku, nekā tā ir.

Par grāmatu saturu:

Lielākā daļa mūsu zināšanu par pagātni, kuras mēs smeļamies no grāmatām, ir nonākusi līdz mums, pateicoties kretīniem, imbeciļiem vai fanātiskiem ienaidniekiem.

Par grāmatām, kuras mēs neesam lasījuši:

Kad man jautā, vai esmu lasījis kādu konkrētu grāmatu, piesardzības pēc es vienmēr atbildu: “ziniet, es nelasu grāmatas, es tās rakstu”.

Mūs dziļi iespaido darbi, kurus mēs neesam lasījuši, kurus mēs neesam paspējuši izlasīt. Kurš tiešām ir lasījis “Finegana vāķēšanu” – es domāju, no pirmā līdz pēdējam vārdam? Kurš tiešām ir izlasījis Bībeli – no Radīšanas grāmatas līdz Jāņa atklāsmes grāmatai? […] Atzīstos, esmu izlasījis “Karu un mieru” tikai 40 gadu vecumā. Taču galvenās lietas par šo grāmatu esmu zinājis vēl līdz tam, kad sāku to lasīt.

Pasaulē ir daudz grāmatu, kuras mēs acīs neesam redzējuši, bet par kurām zinām praktiski visu.

Par senām grāmatām:

Ir nepieciešams atcerēties, ka senās grāmatas neizbēgami kļūst par aizejošu parādību. Ja man pieder kāds ļoti rets dārgakmens vai Rafaela glezna, tad pēc manas nāves mana ģimene to pārdos. Taču, ja man ir laba grāmatu kolekcija, savā testamentā es visdrīzāk norādīšu, ka negribu, lai tā tiktu sadalīta, jo esmu veltījis visu mūžu tās vākšanai. Un tad to uzdāvinās kādai valsts iestādei, vai arī to nopirks kāda liela bibliotēka, visdrīzāk, amerikāņu.

Šajā gadījumā visas šīs grāmatas uz visiem laikiem pazudīs no tirgus. Briljants atgriežas tirgū katru reizi, kad tā īpašnieks nomirst. Savukārt, inkunābula kļūs par Bostonas bibliotēkas īpašumu.

Par grāmatu kolekcijām:

Es radu savu kolekciju tikai nedaudziem. Grāmatu kolekcija ir lieta, kura, līdzīgi onānismam, prasa laika pavadīšanu vienatnē, jo reti var atrast cilvēkus, kuri saprot jūsu mīlestību pret grāmatām. Ja jums ir brīnišķīgas gleznas, citi atnāks pie jums, lai tīksminātos par tām. Taču jūs nekad neatradīsiet cilvēku, kuram būtu neviltota interese pret jūsu veco grāmatu kolekciju. Cilvēki nesaprot, kāpēc jūs piešķirat tik lielu nozīmi kādai mazai, neuzkrītošai grāmatiņai un kāpēc tās meklēšana jums aizņēma daudzus gadus.

Par arhīviem un bibliotēkām:

Arhīvi un bibliotēkas ir saldēšanas kameras, kur mēs glabājam atmiņu, lai no vienas puses, nepiesārņotu kultūras telpu ar blēņām, bet no otrās puses – lai neatteiktos no tās pavisam. Nākotnē, ja sirds liks, mēs vienmēr varēsim pie tās atgriezties.

Par rokrakstiem:

Sabiedrība ir izgudrojusi farmaceitus, lai atšifrētu to rokrakstu.

Par zinātniskajiem darbiem:

Lielākā daļa mūsdienu disertāciju ir veltīta mūsdienu jautājumiem. Tāpēc man sūta lielu skaitu zinātnisko darbu, kas ir veltīti manai daiļradei. Tas ir neprāts! Nu kā var uzrakstīt disertāciju par cilvēku, kurš vēl ir dzīvs?

Izmantotais informācijas avots

Карьер, Жан-Клод, Эко, Умберто. Не надейтесь избавиться от книг!  Санкт-Петербург : Symposium, 2010. 332, [1] с. ISBN 9785890914231.

Rakstā izmantotie attēli

Grāmata franču valodā | Umberto Eko portrets | Grāmata krievu valodā

Izsaki viedokli!

