Posted in Bibliotēkas

Bibliotekāra izskats

© Rasa Sausiņa, 2012

Pēc būtības katram profesijas pārstāvim ir savs kodeks, kā darba vietā ir jāģērbjas. Bibliotēkas var būt gan valsts iestādes, gan kāda konkrēta uzņēmuma vai pat privātpersonas īpašumā. Tātad darba devējs var noteikt apģērbu, kādā darbiniekam ir jāierodas darbā.

Džuzepes Arčimboldo glezna “Bibliotekārs”

Mākslinieks Džuzepe Arčimboldo 1556. gadā uzgleznoja, kāds, pēc viņa domām, izskatās bibliotekārs. Vīrs, kurš veidots no dažāda biezuma un dažādu krāsu grāmatām. Manuprāt, tas nozīmē, ka bibliotekārs ir daudzpusīgs. Viņš zina par dažādām jomām un labi orientējas informācijas džungļos. Bibliotekāra rokas ir veidotas no grāmatzīmēm, kas nozīmē, ka viņš zina svarīgāko grāmatā. Bibliotekāram uz pleciem ir aizkars, kas varētu nozīmēt, ka viņš nāk ārā no grāmatu krātuves, viņam patīk slēpties vai arī viņš vienkārši vēlas sev drēbes!🙂 Bieži vien vajag ļaut vaļu fantāzijai gleznas analīzei, tad var atklāt daudzas lietas, meklējot tajās simbolus!

Raksta tapšanai es izveidoju pavisam mazu anketu, kuru izplatīju sociālajos tīklos. Paldies tiem 25 cilvēkiem, kuri atsaucās. Pavisam anketu izpildīja 20 sievietes un 5 vīrieši.

Ievadā uzdevu pavisam vienkāršu jautājumu “Vai tu apmeklē bibliotēku?” – 22 no 25 respondentiem teica, ka jā. Diemžēl 3 respondenti neapmeklē bibliotēku, bet es ticu, ka šie cilvēki kaut reizi ir bijuši bibliotēkā vai to kādreiz mūžā apmeklēs.

Respondentiem bija jāizvēlas vai nu kāda no piedāvātajām atbildes iespējām, ar ko tev asociējas vārds “bibliotekārs”, vai arī jāuzraksta savs variants. Respondentiem bibliotekārs galvenokārt saistās ar bibliotēkas apkalpojošo personālu, 6 respondenti ir atzinuši, ka bibliotekārs saistās ar vecu dāmu ar brillēm, vecmodīgu apģērbu. Daži ir pievienojuši savu variantu, piemēram, cilvēks ar grāmatām, ar sevi (laikam kāds bibliotekārs arī atbildējis), bibliotekārs asociējas ar vietu, kur “dzīvo” grāmatas.

Runājot par bibliotekāra apģērbu, pārsvarā tas ir klasiskais stils. Varbūt reizēm bibliotekāri ģērbjas pārāk drūmi. Tomēr es uzskatu, ka bibliotekārs nav “piekalts” pie konkrēta stila. Varbūt reizēm pietrūkst kāds košs akcents bibliotekāra apģērbā. Ja kāds bibliotekārs šo lasa, tad lai rīt piesprauž pie sava apģērba krāsainu brošu vai apliek košāku šalli.

Vai zinājāt, ka ir arī bibliotekāri vīrieši? Vairums mani respondenti nebija redzējuši vīrieti-bibliotekāru. Līdz es nesāku studēt Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultātē, arī es nebiju redzējusi vīrieti, kurš būtu strādājis bibliotēkā par bibliotekāru. Viņš pašlaik ir vienīgais vīrietis-bibliotekārs, ko savā mūžā esmu redzējusi. Prieks, ka manā kursā mācās 3 puiši, un varbūt viņus kādreiz varēsim redzēt bibliotēkā.

Tā kā neesmu nekāda modes eksperte, grandiozus stila ieteikumus nevaru jums ieteikt. Bet mans raksta mērķis bija noskaidrot, kā bibliotekārs izskatās citu cilvēku acīs. Bet tomēr viens ieteikums man ir, ieviest jebkuras profesijas pārstāvja darba apģērbā – krāsu.

Attēls no:

Wikimedia Commons attēlu krātuves. Attēls skatīts 15.01.2012. Pieejams: šeit.


Autors:

Sabiedriska, jautra un noslēpumaina studente, kas priecājas par visu, bet visvairāk mīl balonus un lietu. Pašlaik studē LU Sociālo zinātņu fakultātes Informācijas pārvaldības bakalaura studiju studiju programmā, kur nokļuvusi līdz otrajam kursam. Brīvajā laikā patīk dziedāt, krist citiem uz nerviem un pagatavot ko garšīgu. Tic, ka informācija ir spēks un reizēm vienīgais glābiņš ir pārmaiņas!

6 thoughts on “Bibliotekāra izskats

  1. Interesanti, ka bibliotekāri-vīrieši tik reti ir sastopami tieši Austrumeiropā. Gan Zviedrijā, gan Anglijā bibliotekāri-vīrieši ir sastopami gandrīz katrā lielā bibliotēkā. Mums universitātes bibliotēkā strādā 4 vīrieši. Arī vietējā publiskajā bibliotēkā vīriešus redzu regulāri. Bet stereotipi gan darbojas visur. Parasti tie attiecas uz adītajām jakām, copēm un brillēm😀. Pagaidām šis stereotips nudien ir arī manējais. Kad strādāju LMB biju nodaļā vienīgā, kam bija laba redze – skumji bet tāda nu ir tā situācija.

    1. Es piektdien iegāju Derbijas publiskajā bibliotēkā un nosmaidīju, ieraugot pelēku, adītu jaciņu, mati, kuri sen nebija frizieri redzējuši. Taču attieksme gan bija ideāla – bibliotekāre smaidīja, laipni atbildēja uz jautājumiem, bija izsmeļoša un atsaucīga! Pirmo reizi tajā bibliotēkā man bija sajūta, ka pret mani izturas, kā pret cilvēku, kas kaut ko no bibliotēkām saprot. Pat iedeva klasifikācijas indeksu, lai man vieglāk grāmatu atrast un pati vēl man no citas filiāles grāmatu rezervēja, pat ne attapties paspēju. Un te jāpiebilst, ka es neteicu, ka esmu bibliotekāre.

  2. Kad es strādāju LU Bibliotēkā, man bija tas gods sastrādāties ar diviem vīriešu pārstāvju bibliotekāriem. Arī LNB tādus var sastapt, piemēram, Digitālās bibliotēkas nodaļas vadītājam ir bibliotekārā izglītība. No mana studiju laika, es zinu tikai vienu vīrieti, kurš pabeidzis studijas bibliotēkzinātnē un informācijā. Tagad viņam ir maģistra grāds un viņš vada Liepājas Centrālās zinātniskās bibliotēkas filiāli “Varavīksne”.

Izsaki viedokli!

