Posted in Jaunākās tehnoloģijas

Jaunās paaudzes piekļuve informācijai – telefons kā svītrkodu skeneris

© Ella Juhņeviča, 2011

Mūsdienu tehnoloģijas piedāvā arvien plašākas iespējas piekļūt informācijai neatkarīgi no laika un vietas. Jaunās paaudzes telefoni piedāvā lietotājiem ne vien iespēju piezvanīt vai nosūtīt īsziņu, bet arī ērti fotografēt un piekļūt internetam. Apvienojot šīs iespējas parādījies veids, kā ar speciālas programmas palīdzību piekļūt informācijai, kas ievadīta svītrkodos, ko lietotājs var nolasīt ar sava jaunās paaudzes telefona jeb viedtālruņa (smartphone) palīdzību. Kodos var būt ievadīta dažāda informācija – attēli, paskaidrojumi par produktu vai pakalpojumu, saite uz tīmekļa vietni utt. Lietotājs var piekļūt šai informācijai izmantojot sava viedtālruņa fotokameru (Wikipedia, 2011).

Pašlaik viedtālruņiem vispopulārākie ir 2D svītrkodi, kas gan vairāk atgādina pikseļus, nevis svītras. Kompānijas kā ScanLife vai Jagtag vēlas panākt, lai lietotāji sāk pierast pie savu telefonu izmantošanas svītrkodu skenēšanā, jo tas ir ērts veids, kā piedāvāt lietotājiem vairāk informācijas ļoti īsā laika posmā. Mūsdienu informācijas pārbagātības laikmetā šis ir viens no veidiem, kā likt lietotājam pievērsties konkrētai informācijai kamēr vēl nav aizmirsies, ka gribējās uzzināt ko vairāk par kādu produktu vai pasākumu (Acohido, 2009).

Svītrkodu metode ir ļoti efektīvs mārketinga rīks. Tas aizsāka savas gaitas Ķīnā 2003. gadā un kļūst arvien populārāks arī Rietumu pasaulē. Svītrkodus izmanto komerciālu reklāmu vai jebkuras citas informācijas popularizēšanai. Ideja ir pavisam vienkārša – Snap & Go (tulk. no angļu valodas – nofotografē un ej). Ar viena klikšķa palīdzību visa informācija ir pieejama caur interneta pārlūku, kas taupa lietotāja laiku, jo, piemēram, nav jālasa plakāts stacijā uz sienas, ja visu interesējošo var atrast savā viedtālrunī. Labs piemērs, lai raksturotu plašās viedtālruņu iespējas, ir tāds, ka, ieraugot garšīgu ēdienu uz plakāta un noskenējot svītrkodu, lietotājs var iegūt informāciju par ēdiena sastāvdaļām, tuvākajiem veikaliem, kur šos produktus var iegādāties un pagatavošanas procesu vai arī restorāna adresi, kur šādu ēdienu pasniedz. Svītrkodos var iekļaut kartes vai video, kas palīdz lietotājam vairāk uzzināt par produktu, pakalpojumu vai pasākumu. Svītrkodus var izmantot dažādos radošos veidos, piemēram, iekodēt sava Facebook.com profila informāciju, lai jaunie draugi varētu ātrāk piekļūt lietotāja profilam vai norādīt ēdiena uzturvērtību sastāvu uz pārtikas produktiem restorānos vai ātrās ēdināšanas vietās (Acohido, 2009).

Svītrkodu veidošana nav sarežģīta, jo ir vairākas kompānijas, kas piedāvā izveidot personalizētos svītrkodus bez maksas – vien jāievada vēlamās tīmekļa vietnes URL adrese un jānospiež poga, kas ģenerēs atbilstošo individuālo svītrkodu (Cellphone-barcode, 2009 un Nokia, 2008). Arī svītrkodu lasītājus viedtālruņiem lietotāji var lejupielādēt un instalēt savos telefonos bez maksas (Cellphone-barcode, 2009).

Svītrkodiem ir liels potenciāls arī bibliotēku jomā. Būtu interesanti, ja, piemēram, katrai grāmatai būtu savs svītrkods, kas būtu saistīts ar izveidoto profilu kādā no sociālajiem tīkliem, kur var iepazīties ar citu lietotāju veidotiem iespaidiem – kas konkrētajā grāmatā patika vai nepatika. Tādējādi tiek izmantotas Tīmekļa 2.0 tehnoloģiju iespējas un tiek apmierināta postmodernisma laikmeta vēlme visur piedalīties pašam. Vēl bibliotēkas varētu ar svītrkodu palīdzību izplatīt informāciju par gaidāmajiem pasākumiem, lai piesaistītu vairāk lietotājus tos apmeklēt, kā arī dot lietotājiem norādes un padomus bibliotēkas krājuma lietošanā – kā orientēties bibliotēkā, kādi ir galvenie noteikumi, kādi pakalpojumi ir pieejami un cik tie maksā. Iespējas ir ļoti plašas un informācija atkarīga no veidotāju izdomas un vēlmēm.

Izmantotie informācijas avoti

  1. Acohido, B. (2009) New ‘2D barcodes’ puts info at the tip of your camera phone. USA Today. Piekļuve – skatīts 16/04/2011
  2. Barkodlink (2011) Mobile Barcode Link Generator. Piekļuve – skatīts 16/04/2011
  3. Cellphone-barcode (2009) Make a Barcode – free.  Piekļuve – skatīts 16/04/2011
  4. Cellphone-barcode (2009) UPC Barcode Readers.  Piekļuve – skatīts 16/04/2011
  5. Nokia (2008) Mobile Codes Experimental. Piekļuve – skatīts 16/04/2011
  6. Wikipedia (2011) Mobile tagging. Piekļuve – skatīts 16/04/2011

2 thoughts on “Jaunās paaudzes piekļuve informācijai – telefons kā svītrkodu skeneris

    1. Gadas ari tadi brinumi. Ja runa ir par mirusham slavenibam, rakstniekiem, dzejniekiem vai vel kadu nozimigu personu, varbut ari nemaz nebutu tik slikt. Ja par privatpersonam – stridigs jautajums.

Izsaki viedokli!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s