Posted in Studijas ārzemēs

Erasmus – dzīves un akadēmiskā pieredze Lafboro Universitātē

© Silva Suhaņenkova, Eva Ausēja un Aija Putniņa, 2011

Mūžizglītības programma (Lifelong Learning Programme) Erasmus ir Eiropas Savienības rīcībprogramma mūžizglītības jomā. Tā ir izveidota ar mērķi sekmēt izglītības iestāžu sadarbību izglītībā un praktiskajā apmācībā Eiropas mērogā. Erasmus programmā piedalās 27 ES dalībvalstis, 3 Eiropas Ekonomiskās zonas valstis (Islande, Lihtenšteina, Norvēģija), Šveice un Turcija. 2008. gadā programma nosvinēja 20 gadu jubileju, un kopš tās pirmsākumiem tajā ir piedalījušies jau vairāk kā 1,3 miljoni Eiropas studentu. Latvija šajā programmā piedalās jau no 1998. gada.

Arī daļa mūsu, LBB Jauno speciālistu sekcijas biedru, ir izmantojuši šo iespēju studiju laikā vienu semestri pavadīt kādā no sadarbības augstskolām. Sanita šobrīd studē Silēzijas Universitātē (Uniwersytet Śląski w Katowicach) Polijā, Katovicē, Ella 2009. gada rudens semestri pavadīja Burosas Universitātē (Högskolan i Borås) Zviedrijā, Burosā. Tajā pat laikā Silva studēja Lafboro Universitātē (Loughborough University) Anglijā, Lafboro, kur gadu iepriekš bija arī Eva un Aija.

Lafboro Universitātes zīme, foto no A.Putniņas personīgā arhīva

Studijas katrā valstī vairāk vai mazāk atšķiras, tāpat, protams, ikdienas un sadzīves apstākļi. Ir viens kopīgs secinājums, ka nākot no LU SZF Informācijas un bibliotēku studiju nodaļas, mūsu studenti ir ļoti labi sagatavoti un šādā ziņā grūtības noteikti nerodas.

Līdz šim Lafboro Universitāte ir bijis iecienītākais galamērķis mūsu studentiem. Kā atzīst meitenes, kuras izvēlējās studēt Anglijā, galvenais iemesls bija iespēja runāt angliski 100% visās dzīves situācijās. Studiju process Lafboro ir mazliet atšķirīgs no Latvijā esošā, jo nav tik daudz obligāto studiju kursu un students var izvēlēties sev vairāk interesējošās nodarbības. Vērtēšana ir ļoti strikta, jo rakstu darbus vērtē pēc 5 kritērijiem – valodas lietojums, gramatika, inovatīvās idejas, personīgais ieguldījums darbā un izpratne par tēmu. Ikviens no šiem 5 kritērijiem tiek vērtēts 100% skalā. Summējot visus iegūtos procentus veidojas gala atzīme procentos. Kad pasniedzējs atdod studentu iesniegtos referātus, katram studentam ir izveidots argumentēts, strukturēts apraksts 5 kritēriju ietvarā (feedback), argumentējot kāpēc studenta darbs tiek vērtēts tieši tā. Šī ir viena no lietām, kas pietrūkst LU SZF.

Prasības studējot ir ļoti augstas un ir ļoti intensīvi jāstrādā it sevišķi 5-7 studiju nedēļā, kad jānodod visi referāti, esejas un notiek lielākā daļa grupu darbu prezentācijas. No pasniedzēju puses ir ļoti pozitīva attieksme, jo saprot, ka Erasmus studentam angļu valoda nav dzimtā valoda, bet prasības ir tieši tādas pašas kā pamatstudentiem angļiem. Kursabiedri bija atvērti un pretimnākoši, palīdzot izprast lietas, kas likās nesaprotamas.

Silva: Pirms aizbraukšanas visvairāk uztrauca, vai lekcijās spēšu sekot līdzi visam un sapratīšu lektora runāto. Izrādījās, ka pasniedzēji runā perfektā un skaistā Britu angļu valodā (vismaz es izvēlējos tos, kuri tā runāja), kas problēmas nesagādā. Grūtāk bija ar ikdienas, jauniešu sarunvalodu, bet arī pie tā pierod! Lafboro Universitātē strādā augstas klases profesionāļi un man bija liels prieks klausīties lekcijās, kuras lasa cilvēki, no kuru grāmatām iepriekš Latvijā biju studējusi.

Straumēnu muiža, foto no A.Putniņas personīgā arhīva

Nenoliedzami liels atbalsts, dzīvojot Lafboro, mums bija latvietes, toreiz vēl universitātes pasniedzējas Ineses Auziņas Smitas vienmēr draudzīgais padoms un atbalsts. Ar Ineses starpniecību mums bija tas prieks iepazīties ar daudziem lieliskiem latviešiem, kas jau daudzus gadus dzīvo Anglijā, un joprojām uztur sevī latvietību, ar to lepojas un to kopj. Vairākas reizes pabijām Anglijas latviešu centrā “Straumēnos”. Kā atzina Silva, tik emocionāls 18. novembris kā Anglijā, kopā ar latviešiem, kuriem Latvija bieži ir neaizsniedzams sapnis, skaistas atmiņas, pie kurām atgriezties, viņai nekad nebija bijis.

Eva: Pats lielākais ieguvums ir tas, ka mainās domāšana un vērtību sistēma, veidojas jaunas zināšanas un izpratne. Tas ir liels ieguldījums sevis pilnveidē. Ikvienam vajadzētu pamēģināt studijas ārzemēs, jo pamainot redzes leņķi, daudz labāk var ieraudzīt pasauli.

Londondas Sitija, foto no E.Ausējas personīgā arhīva

Aija: Es noteikti iesaku apmaiņas programmu ikvienam, kuru tas interesē, jo savu studiju laikā Lielbritānijā es ne tikai papildināju profesionālās zināšanas, es nostiprināju savas valodu zināšanas, iepazinu jaunas kultūras un guvu iespēju apskatīties, kā notiek bibliotēku darbs Lielbritānijā.

Silva: Studijas ārzemēs vispirms jau dod pārliecību par saviem spēkiem, kas laikam arī ir lielākais ieguvums. Protams, akadēmiskā pieredze. Jauni draugi, plašāks skatījums uz lietām visapkārt. Tā bija iespēja paraudzīties uz visu it kā no malas. Lai cik labi būtu ārzemēs, studējot es guvu pārliecību par to, ka gribu atgriezties Latvijā, par spīti visam, kas šeit notiek vai nenotiek.

Beacon Hill: fonā Universitātes pilsētiņa Lafboro, foto no S.Suhaņenkovas personīgā arhīva

Nobeigumam, mans grieķu kursa biedrs strīdoties mēdza izmantot argumentu “I’m always right, because I’m librarian!”, jeb “man vienmēr ir taisnība, jo es esmu bibliotekārs”. Šo ideju es noteikti atcerēšos ilgi. Iesaku arī jums!🙂

Izsaki viedokli!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s